Szilágyi Sándor alábbi, díjazott kritikájával az a baj, hogy már a címe sem értelmes, legalábbis mutat némi hiányosságot, már ami a kiállítás- és látogatómenedzsmentet illeti.
http://www.es.hu/szilagyi_sandor;kurator_vagy_producer;2013-07-10.html
Még ha igaza is van Bakival kapcsolatban, azért több sebből véreznek a cikk egyes megállapításai:
1) "… mostanában elterjedt kiállítási – és azon belül egy kurátori – modellt próbálok meg (...) értelmezni."
Ez nem sikerült, mert nem ismeri a modell elméleti hátterét. Érdemes lett volna neki is kis kutatómunkát beleinvesztálni a kérdésbe a kritika megírása előtt. Innentől ugyanis pont annyira hiteles ebben a kérdésben, mint Baki kurátori tevékenysége.
2) "produceri kiállítás"
Ilyen nem létezik, max. blockbuster és igen, ez egy kiállítási modell, nyugaton teljesen elfogadott, alkalmazott évek óta, és igen a cél nagy látogatószám, sok bevétel.
3) "…valóban sok emberhez juttatták el a magyar fotóművészet kiemelkedő alakjainak műveit. További pozitívum, hogy Baki – Magyarországon először – elég tisztességes, fejenként negyedmilliós honoráriumot, képkölcsönzési díjat fizetett a (...) művészeknek."
Igen erről van pont szó.
4) Jó lenne már végre elfogadni itthon is azt a tényt, hogy a kurátor valóban nem "producer", de ez utóbbi is kell egy jó kiállításhoz. Hivatalosan, a szakmailag felkészült változatát kulturális menedzsernek hívják. Igen, itthon ez még mindig egyfajta szitokszó, jujj MENEDZSER. Amúgy valóban, egy jó kiállításhoz kell egy szakmailag topon lévő kurátor és egy a technikai részért felelős menedzser. Ez utóbbi azért felel, hogy Kis Pista NAV adminisztrátor is megérthesse és élvezze a kiállítást. (Már csak azért is, mert az ő adójából is működik a múzeum és még a szabad felhasználású jövedelméből pluszban költ a belépőre is.)
5) Egy országos közgyűjteménynek más a profilja, célközönsége és feladata, mint egy magán galériának, ezt el kell fogadni és tudomásul kell venni. A múzeumnak a társadalmi felelősségvállalást is képviselnie kell a szakmai korrektség mellett. A szakmai színvonal valóban nagyon fontos, ezt jogosan lehet számonkérni, ugyanakkor a Szépművészeti kiállítási gyakorlatát általánosan pejoratív felhanggal , egyszerű „show”-nak nevezni igen erős szűklátókörűségre utal.
6) "A Baán–Baki-féle látványos, ám tartalmilag üres fotóshow modellje nem vált be. Szerintem kár is ezzel tovább kísérletezni."
Mármint kinek a szemszögéből nem vált be? Szakmailag kifogásolható benne Baki hozzáállása, de a Lélek és testnek 70919, a Fotóművészet születésének 50227 fő látogatója volt, tehát csak a két kiállításon ennyivel több nem szakmabelinek lett egyáltalán fogalma a fotóművészetről. Nem tűnik nagyon rossz eredménynek.