Kósa beszédéből sokan csak az "ütős" mondaton háborognak, pedig az inkább csak egy szerencsétlenül megfogalmazott mondat, mintsem fizikai fenyítésre való felhívás. Sokkal ijesztőbb a beszédben megfogalmazott többi gondolat.
Amennyire nekem az utalásokból lejött, nemrégiben a nemzetközi érettségi miatt komoly összetűzések lehettek az iskola és az önkormányzat között:
De két évvel ezelőtt, amikor... Emlékszem jó néhány arcra... Amikor azzal az ötlettel jöttünk ide, hogy meg kell csinálni a nemzetközi érettségi programot, akkor... hogy is mondjam... a lelkesedés nem volt hatalmas, ellenben senki nem merte kifejezni az ellenérzését, mert akkor mi voltunk a fenntartó
Nyilvánvalóvá vált, hogy az iskola vezetősége a haladás ellensége: ha pénzt akarnak adni neki, visszautasítja, mert lusta bármin is változtatni:
tehát nem arról van szó, hogy lebeszéljük a fenntartót, hogy kevés a pénz, hogy jó nekünk itt a langyos víz,
De szerencsére a renitens tanerők renitens vezetője lemondott:
(...) igazgató úrnak, aki most úgy döntött, hogy nem igazgatóként, hanem ööö... ööö... Szilágyi Szabolcs úr... igen, tanárként folytatja itt a munkáját ebben az iskolában
Úgyhogy az Mi, (akkor még nem KLIK, csupán az önkormányzat) megmenthettük az iskolát önmagától:
kedves tanárok, kedves diákok, igazgató asszony, becsüljék meg ezt a programot, ez is annak a sok-sok dolognak a része, amit mind azért csináltunk, hogy azt tudjuk mondani, hogy Debrecenben van mindenképpen az ország egyik legjobb középiskolája
Nem tudom pontosan, milyen a nemzetközi érettségi. Jónak hangzik, persze, de az biztos, hogy ha tiltakozott ellene az iskola vezetősége, annak jó oka lehetett. Például hogy túl gyorsan akarták bevezetni ezt az új rendszert (két éven belül, ha jól értem), vagy amiatt, mert itthon nem fogadják el azt, nem tudom. Mindenesetre nyilvánvalóvá vált ebből a beszédből, hogy mostantól nem az van, hogy az iskola szeretne valamit csinálni, kér hozzá pénzt, az önkormányzat pedig vagy megadja vagy nem. Mostantól a KLIK határozza el, az iskolán belül mit akar megvalósítani, az igazgató pedig vagy végrehajtja, vagy lemond.
Persze, ahogy Kósa elmagyarázza nekünk, mindez a diákok érdekében történik, hogy az ő tehetségük minél jobban kibontakozhassék. Mindez szép és jó. De pontosan hogyan is gondolja ezt a tehetséggondozást?
akármennyit keresnek a tanárok, akárhogy érzik magukat a diákok az iskolában, ha a magyar oktatási rendszer nem fogja tudni azt (...) akkor Magyarország nem lesz képes versenyben maradni. (...) Nem lesz könnyű tanév, mert most indul be egy új intézményrendszer, fenntartói rendszer, ráadásul miután kellően türelmetlenek is vagyunk
Egy jól kereső (vagyis megélhetési gondokkal nem küszködő, motivált) tanár és egy boldog, kiegyensúlyozott gyerek a jelek szerint nem előfeltétele a sikeres tehetséggondozásnak. Hogy minél több tehetséget facsarjon ki a mostani fiatalokból, Kósa lefekvés előtt minden bizonnyal Sztálin gondolatait olvasgathatta a nehézipar hatékonysága növelésének eszközeiről. Csak ötéves tervek helyett neki egyéves tervei vannak.
De azért próbáljunk meg pozitívan hozzáállni a dolgokhoz. Ha a "Hajdúság Comeniusa" (az elnevezés Hont Andrástól) továbbra is koncentráltan tehetséggondoz, akkor legalább az ország egy másik komoly problémáját sikerül megoldania: megállítja a fiatalok külföldre vándorlását. A diákok többet nem fognak külföldre menni. Ugyan nem a haza szeretete miatt maradnak itthon, hanem mert a középiskola alatt / után szanatóriumba viszik őket egytől-egyig - de ez legyen majd az egészségügy gondja. Kósa abban nem segíthet, hiszen az oktatásügy az ő szakterülete.